Ile aux Cerfs, watervallen en paardenraces - Reisverslag uit Pointe aux Canonniers, Mauritius van Bas Terwijn - WaarBenJij.nu Ile aux Cerfs, watervallen en paardenraces - Reisverslag uit Pointe aux Canonniers, Mauritius van Bas Terwijn - WaarBenJij.nu

Ile aux Cerfs, watervallen en paardenraces

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

27 September 2015 | Mauritius, Pointe aux Canonniers

Vorige week woensdag was het dan zo ver, ik ging eindelijk mee met een sales rep. Dit gaat het komende half jaar dagelijkse kost worden voor mijn onderzoek, en de eerste keer beviel wel prima. Ik ging samen met een collega op pad langs 7 supermarkten om producten te verkopen. Het is erg interessant om te zien hoe alles hier in supermarkten wordt aangepakt, vergeleken met Nederland en Albert Heijn lopen ze hier lichtjaren achter. Donderdags heb ik een gesprek gehad met mijn baas, en gelukkig was hij erg onder de indruk van mijn onderzoeksvoorstel. Ik moet wat kleine aanpassingen doen, en dan mag ik beginnen. Waarschijnlijk wordt dat volgende week, omdat ik aan halve weken niks heb in mijn onderzoek. Donderdags na het werk had ik met Bob in het centrum van Port Louis afgesproken, en hebben we samen de bus gepakt naar Michael in Flic en Flac. Daar hebben we een nachtje geslapen, en de volgende dag zijn we met een hele groep studenten uit 3 verschillende studentenhuizen met twee busjes naar het oosten gereden. Tijdens de busreis naar het oosten reden we door het binnenland van Mauritius, en daar is de natuur echt supermooi. Je hebt daar uitgestrekte velden met suikerriet, en veel hoge beboste bergen. Wel zie je dat in het binnenland er echt armoede heerst, er zijn hier veel mensen die nauwelijks wat hebben.

Eenmaal aangekomen in het oosten zijn we op een boot gestapt naar Ile aux Cerfs, wat een klein stukje varen was met de speedboat. Daar heb ik de mooiste stranden tot nu toe gezien, wat een chill eiland is dat! Ile aux Cerfs is een klein eilandje voor de kust van Mauritius, en je kunt er alleen per boot komen. Daardoor zijn er heel weinig mensen, en heb je de mooiste stranden helemaal voor jezelf. Een gedeelte van de kust van het eiland is begroeid met mangrove, en er zijn natuurlijk grote stukken strand. De meeste van onze groep, of beter gezegd zowat iedereen die naar dat eiland gaat, ging op het strand liggen waar de boot je had afgezet. Maar Bob, Michael, Geurt en ik zijn lekker over het strand gaan lopen, en hebben een rondje over het eiland gedaan. (om verwarring te voorkomen: Geert is naar huis gegaan ivm heimwee, en Geurt is een andere Nederlandse student die ook in Flic en Flac woont) Het was echt superlekker weer, we hadden de muziekbox met Bob Marley tunes aan en zijn de hele tocht op 1 man na niemand tegengekomen. Na Isle aux Cerfs hadden we een bbq op een ander eilandje, en daarna zijn we met de boot nog langs een waterval gevaren voordat we weer aan de kade werden afgezet. Ik ben die dag voor het eerst een klein beetje verbrand; mijn schouders, nek en gezicht waren redelijk rood ondanks 4 keer insmeren. Het is UV indexje 11+ hier, dus factor 50 is geen overbodige luxe. Op de weg terug naar Flic en Flac nog flink in de file gestaan, omdat alle hindoes voor de feestdag beelden van een olifantenman met 4 armen in het water moesten gooien. Eenmaal thuis waren de meeste hindoes al klaar, dus dat schouwspel heb ik gemist. ’s Avonds zijn we nog met de hele groep naar een barretje gegaan, maar ik heb het niet te laat gemaakt omdat we zaterdags een roadtripje gingen maken met de auto.

Na wat onderhandelen over de huurprijs van de auto, zijn we vanuit Flic en Flac vertrokken met de auto. De auto was van een merk uit Maleisië (Perodua Viva), die we allemaal nog nooit hebben gezien. Het was een modelletje koekblik, maar hij reedt prima en was vrij nieuw. Michael heeft de hele rit gereden. De bestemming: Rochester falls in het zuiden van Mauritius. Na een adembenemende tocht kwamen we aan bij een rand van een suikerrietveld. Via andere studenten die er al geweest waren wisten we dat het erg moeilijk te vinden was, en ze hadden gelukkig uitgelegd hoe je er moest komen. Heel apart dat ze zoiets niet met bordjes aangeven, of op zijn minst een pad ernaartoe maken. Eerst moesten we over een krakkemikkig bruggetje naar het suikerrietveld, daar moest je voor 10 minuten doorheen ploegen en nog over wat rotsen klimmen. Maar toen we eenmaal bij de waterval waren: wauw. Echt zoals in de mooiste reisreclames, 2 grote watervallen van een metertje of 3-4 hoog met daaronder een meertje. En er was helemaal niemand! We zijn wat omhoog gelopen, en kwamen daar nog een veel mooiere en grotere waterval tegen met een diep meertje eronder. Het was echt wonderbaarlijk dat er gewoon helemaal niemand was, en we hebben ultiem genoten op die plek. Na heerlijk zwemmen, duiken en douchen onder de waterval zijn we via de supermooie coastal road terug gereden naar Flic en Flac, waar we bij een tentje langs de weg een flinke bak rijst met kip hebben gegeten. Daarna zijn we naar Grand Baie gereden, waar we in een bar met live muziek wat biertjes hebben gedronken. Zondags weer de uitdaging aangegaan om booschappen te halen met de bus, en de rest van de dag die over was lekker rustig aan gedaan en een stukje hardgelopen over het strand.

Afgelopen zaterdag zijn we naar Port Louis gegaan, en hebben we de paardenraces bekeken. De mensen hier vinden dat helemaal geweldig, en er worden heel wat weddenschapjes afgesloten op zon racedag. Het was voor een keertje leuk om te zien, alleen was het ontzettend lang wachten in de brandende zon. Een race duurt misschien 1-2 minuten, en daarna is er weer een pauze van minstens 20 minuten zodat je weer opnieuw in kan zetten. Na 2 races gezien te hebben zijn we naar Fort Adelaide gelopen, dat boven op een berg ligt. Vanuit daar had je uitzicht over de stad en kon je een heel groot deel van Mauritius zien. Na een welverdiend biertje te hebben gedronken op een terras zijn we naar Grand Baie gegaan, waar we met een hele grote groep uit zijn geweest. Vandaag lekker rustig aan gedaan, en zoals altijd de boodschappen voor de komende week gehaald. Ik kijk alweer uit naar het volgende weekend, want de weekenden zijn toch echt wel genieten!

• 05 Oktober 2015 - 13:44

Jan:

Weer een paar mooie ervaringen er bij.
    Wij vonden Ile aux Cerfs ook prachtig destijds. Toen was er nog helemaal niets op dat eiland. Intussen ligt er een golfbaan op, maar het blijft een indrukwekkend eilandje.
    De watervallen hebben we destijds niet gezien. maar ja: we moesten ook keuzes maken, want we hadden maar 1 week :-)
    Ook leuk om te lezen dat ze enthousiast zijn over je werk en je ideeën. Altijd goed!
    Ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal!
    - Jan