Een volle maand genieten - Reisverslag uit Pointe aux Canonniers, Mauritius van Bas Terwijn - WaarBenJij.nu Een volle maand genieten - Reisverslag uit Pointe aux Canonniers, Mauritius van Bas Terwijn - WaarBenJij.nu

Een volle maand genieten

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

04 Januari 2016 | Mauritius, Pointe aux Canonniers

Het is alweer een beste tijd geleden dat ik hier van me heb laten horen. Een recap van de afgelopen maand:

11/12/13 december
Vrijdagavond weer een Hollands veels te gezellig avondje Flic en Flac gehad. We hadden bij het poolhouse een feestje georganiseerd, met BBQ en alles erop en eraan. De hele avond in het zwembad gehangen, en het voor Mauritiaanse begrippen niet al te laat gemaakt. Geurt en ik moesten er namelijk zaterdags weer vroeg uit om te duiken. De eerste duik ging naar het TUG 2 wrak. Deze ligt op een groot stuk zand, en in de verdere omgeving van de boot is dus niet echt veel te zien. Bij de boot zelf konden we ons echter prima vermaken; er waren gigantisch veel vissen rondom de boot, in alle soorten en maten. Zo waren er onder andere een heleboel koraalduivels. De tweede duik ging naar Cathedrale, hier was ik al een keer geweest maar deze duik is echt heel erg mooi. Daar ook weer van alles en nog wat gezien. De derde duik op zaterdag gingen Floor, Michael en Bob ook mee. Michael en Bob hebben allebei hun PADI niet, en waren dan ook snel door de lucht heen. Na hun weer even naar boven te hebben gebracht, zijn Floor, Geurt en ik nog verder gedoken. Na de drie duiken was ik redelijk moe, dus heb ik even een klein dutje gedaan. Daarna zijn we nog wezen stappen bij Lakaz. Zondags na een paar uurtjes slaap er weer veels te vroeg uit om een auto te regelen voor mijn ouders die het weekend erop kwamen. Rest van de zondag zijn we met de groep studenten rond gaan rijden op het eiland, en o.a. naar de watervallen gegaan om daar vanaf te springen. De hele namiddag en avond hebben we bij het restaurant Coral Tree, die een heel groot zwembad erbij heeft, in het zwembad gaan hangen.

18/19/20 december
Vrijdags hadden we spelletjesavond in Flic en Flac. Zaterdags kon ik vroeg in de ochtend de huurauto ophalen, en zijn we met zijn allen naar een van de vele rhumeries geweest. Daar kregen we een korte rondleiding, en konden we daarna uiteraard alle rums proeven. Na de rhumerie gingen Michael, Geurt en ik nog even door naar het National park en hebben we daar bij een riviertje een tijdje gezeten. Eenmaal weer thuis even snel een douche genomen, en meteen weer de auto ingestapt: Geurt had een bedrijfsfeestje en werd in Quatre Bornes opgepikt. Dus Michael en ik hebben hem even naar Quatre Bornes gebracht, en zijn daarna nog over de chaotische markt gelopen. ’s Avonds met een groepje studenten uit eten geweest, en daarna wezen stappen. De bedoeling was om het niet al te laat te maken, maar dit was een tikkeltje mislukt. Bij thuiskomst was het nog grappig, alleen toen mijn wekkertje weer akelig vroeg ging om mijn ouders van het vliegveld op te halen was dat iets minder lachen. Helaas hebben ze hier in Mauritius ook geen GPS/navigatie/borden waarop staat waar het vliegveld is, en ik had geen kaart ofzo meegenomen want ik dacht dat ik wel wist waar het ongeveer was. Knetterhard verdwaalt dus en lekker doelloos rondgereden in van die drukke chaossteden. Na een tijdje toch maar even de weg gevraagd aan een local, en in ruil voor een lift naar zijn huis wat vrijwel naast het vliegveld lag wou deze meneer wel de weg wijzen. Okeeee chill, en ietsiepietsie te laat kwam ik dan op het vliegveld aan. Je moet je toch een beetje aanpassen aan de lokale gebruiken hè? De rest van de zondag heb ik mijn ouders 2 stranden laten zien, en hebben we in de stromende regen noodles gegeten. Ja ook hier regent het, in december is het regenseizoen. Goed moment uitgekozen om langs te komen pa en ma!

24/25/26/27/28 december en new years eve

Het werk in Mauritius gaat vrolijk door, want vakantie doen ze hier niet aan. Het werktempo ligt hier wat lager waardoor ze zichzelf geen lange vakanties kunnen geven omdat anders het werk niet afkomt. De 25e had ik wel vrij in verband met kerst (terwijl veel collega’s gewoon door moeten werken) en de 24e had ik vrij genomen van het werk. De 24e ben ik gaan wezen duiken met mijn vader, en daarna met paps en mams uit eten geweest in Tamarin. Op 1e kerstdag heb ik ze allemaal hoogtepunten van Mauritius laten zien (die ik natuurlijk al allemaal heb gezien, maar het blijft leuk) zoals Frederik Hendrik, Blue Bay, Ponte Naturel, de theevelden, Grand Bassin en Victoria falls viewpoint. De 26e wederom de auto aangetrapt, dit keer richting de Rochester watervallen, over de scenic route naar Le Morne, daar geluncht, en via Chamarel en het 7 coloured earth weer naar het noorden gereden. De 27e zijn mijn vader en ik wederom gaan duiken, dit keer in het noorden. Eerst naar 2 wrakken, waar het stikte van de vissen. De tweede duik ging naar het koraalrif. Wat opviel, is dat in het noorden het koraal er nog een stuk levendiger uitziet dan in het westen bij Flic en Flac. Ook was het water echt veel helderder, maar dat kan natuurlijk ook met de felle zon te maken hebben die op het water scheen. We hadden nog een klein stukje zondag over, en we zijn in de namiddag nog even naar Cap Malheureux gereden om daar een biertje te drinken op het strand bij het rode kerkje dat daar staat onder het genot van sega muziek van de locals. Maandag had ik ook nog vrij genomen en hebben we een super catamarantrip gemaakt naar Gabriel Island. Daar hebben we lekker gebbqt en gesnorkeld. Na al deze pret moest ik het werk helaas weer oppakken. Mijn baas ging deze week weg bij het bedrijf, en ik heb hem alvast mijn eindbeoordeling laten invullen. Zijn eindcijfer was een 8, dus ik ben daar zeker niet ontevreden mee. Oud & Nieuw heb ik thuis met mijn ouders gevierd, en om 00:00 hebben we op het dak, met Pommery champagne van het werk, het vuurwerk van de resort gekeken en zelf nog een paar dingetjes afstoken. Op 1 januari heb ik mijn ouders weer naar het vliegveld gebracht, hun vakantie zat er helaas alweer op.

Het afgelopen weekend
Vrijdagavond vanuit het vliegveld zoals gebruikelijk weer naar Flic en Flac gegaan. Daar was iedereen nog aan het bijkomen van een wild oud&nieuw, dus die avond een beetje gerelaxt. Zaterdags was ik jarig, en heb ik snel voordat ik de huurauto weer moest inleveren een taart gehaald voor iedereen. We zijn met zijn allen naar het strand gegaan, en hebben daar lekker de hele dag gelegen. ’s Avonds weer een BBQ georganiseerd, ik denk niet dat het heel vaak voor gaat komen dat ik kan zeggen dat ik heb gebbqt op mijn verjaardag haha. Na de BBQ hadden we een huisfeestje bij een paar andere Franse studenten die in Flic en Flac wonen, en daarna zijn we tot de late uurtjes naar een plaatselijke discotheek gegaan.

Zondag stond er een bootparty op de planning. We hadden om 10:30 afgesproken met een Mauritiaan, die ons naar Ile aux Benitiers zou brengen. Om 11:00 was hij er nog steeds niet en dachten we: oke we regelen zelf wel een andere boot. Bij het eerste de beste random bootje was het raak en werden we op het eiland afgezet. Het feest was bij Crystal Rock, nog best wel een eindje van het eiland af. Na een paar telefoontjes kregen we de local te pakken die oorspronkelijk met ons naar dat feest zou gaan met zijn boot, en hij zei dat hij onderweg was. Dus wij hebben lekker gezwommen en gelegen op het strand van het eiland. Na 3 uur was hij er nog steeds niet. Nog maar eens een keer bellen: jaaa ik zit in de boot ik kan er elk moment zijn! Oke, wij nog even wachten. Zo erg is dat natuurlijk ook niet op zon mooi strand. Ook heb ik flink gelachen met wat Zuid-Afrikanen die via Geurt en Michael ook met ons mee gingen. Hun taaltje, Afrikaans, en hun gebruiken zijn echt heel lachwekkend. Zo heb ik van hun een nieuw broodbeleg geleerd, ‘broodje chips’. En nu al hét mooiste woord van het nog jonge 2016: het Afrikaanse woord voor waterschoenen: ‘voetcondooms’.

Het feest bij Crystal Rock was al lang bezig, en na 5 uur wachten dachten we: oke F*** it, we lopen er wel naartoe. Met onze voetcondooms aan en drankjes mee, zijn we toch zeker 20 minuten onderweg geweest al wadend door het laagstaande water. En ja na een tijdje begin je dat enigszins te voelen aan de bovenbeen spiertjes :P Het feest was geweldig: de locatie was via social media bekend gemaakt en vele boten hadden zich op de plek verzameld. Alle boten hadden muziek aan, en iedereen was lekker aan het dansen in het lage water/dobberen op opblaasbanden. Daar lekker een poos gefeest, en uiteindelijk weer terug gelopen. En toen geschiedde er een wonder…. De local van de boot kwam dan eindelijk 6,5 uur te laat aan kakken. Nét op het moment dat wij weer naar huis gingen. Bijna op tijd… Met de boot die we in de ochtend hadden genomen zijn we nog even naar crystal rock gegaan om deze te beklimmen, en daarna zat dit geweldige weekend er weer op. Al met al een zeer leuke maand achter de rug!

  • 04 Januari 2016 - 20:31

    Caroline:

    Ha die Bas,

    Het is nog even wennen hier in Nederland waar het toch best wel koud is als je vanuit de warmte van Mauritius komt. We hebben een fantastische tijd gehad. Ik vond het bijzonder leuk om twee weken bij je te zijn. Je hebt ons de mooie plekjes van Mauritius laten zien, je bent een leuke gids. In ieder geval hebben wij de afgelopen twee weken ook enorm genoten, we kijken terug op een bijzonder mooie tijd!

    Je moeder

  • 06 Januari 2016 - 12:11

    Frits:

    We hebben een geweldige tijd gehad en je was een super gids. Fijn dat we die eerste dagen rond werden gereden. Konden we meteen wat oriënteren en wennen aan het land.
    Maak er nog een mooie laatste maand van genieten he?!

  • 19 Januari 2016 - 14:04

    Jan:

    Ja... nog een paar dagen en dan zit je mooie avontuur er al weer op.
    Zal wel ff wennen worden. In elk geval hebben je ouders het hartstikke leuk gehad!

    - Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Van september tot en met januari 2016 loop ik stage in Mauritius!

Actief sinds 03 Sept. 2015
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 10506

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2015 - 29 Januari 2016

Stage in Mauritius!

Landen bezocht: